دفتر اسناد رسمی شماره 25 یزد

حضور در فضای مجازی و ارتباط با همکاران از این طریق و به روز بودن دفاتر اسناد رسمی امروز اجتناب ناپذیر است - به امید آنکه در اینجا مسائل و مشکلات حرفه ای طرح و بررسی و منجر به نتیجه مطلوب و مورد استفاده همکاران گردد

جایگاه سند رسمی و حدود اختیارات مشاورین املاک و مراکز تعویض پلاک
ساعت ۱۱:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٢٢  کلمات کلیدی: اخبار حوزه دفاتر اسناد ، خودرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از روزنامه اطلاعات، دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشوردرگفت وگو با روزنامه اطلاعات درباره نقش، جایگاه و مزایای سند رسمی، گفت: اسناد تنظیمی وفق ماده 1287 قانون مدنی از اسناد رسمی هستند و اصل بر اعتبار آنها است. متن ماده 1287قانون مدنی، هم از نقطه نظر ادبیات حقوقی و هم از نظر کیفیت وضع و جامع بودن در مقام عمل و اجرا بسیار دقیق و کاملاً حسا بشده تدوین شد ه است .

 دشتی اردکانی درباره اینکه چرا اسناد عادی،اساس منازعات محسوب می شود، افزود: موجر یا مستأجری که سند رسمی اجاره را در دفترخانه امضا می کند، هیچگاه نمی تواند متوسل شود به اینکه من مفاد سند اجاره را قبول ندارم چون، اصل بر صحت مفاد سند رسمی است. درحالیکه در سند عادی اجاره، ضمن اینکه به حکم قانون نیاز به امضای دو نفر شاهد دارد، باید اساس سند از جهت صحت صدور در دادگاه صالح مورد رسیدگی قرار گیرد و سپس دادگاه، وارد ماهیت دعوی شود .

 رئیس کانون سردفتران  و دفتریاران افزود: حمایت قانونگذار از سند رسمی حتی باسابقه بیش از 100سال به معنای ضرورت تثبیت حقوق مالکیت و اسناد مردم و کاهش هزینه بیت المال است.

 وی ادامه داد:قانونگذار اعلام کرده است اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیشفروش ساختمان یا بدون گرفتن مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی کنند،به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم می شوند،که نشان از درجه اهمیت سند رسمی از دیدگاه قانونگذار است.

 وی درباره فعالیت مشاوران املاک نیز گفت: بنگاه های معاملات املاک به تنظیم قولنامه یا حتی تنظیم سندی عادی مبتنی بر تعهد به بیع اقدام می کنند و ریشه همه اختلافات دیدگاه های رایج نیز بر سر همین نکته بسیار مهم و اساسی است که به روابط حقوقی اشخاص لطمه ای جدی زده و سالهاست،گنج بیت المال را به یغما می برد و صرفِ رسیدگی به دعاوی حقوقی و کیفری می کند و امان دادگستری را بریده است .

 دشتی اردکانی ادامه داد: چنین معاملاتی با قرارداد عادی در بنگاه ها،در بسیاری از موارد تمام زندگی و سرمایه یک عمر افراد را به بازی می گیرد و مشخص است در چنین مواقعی چه بار عظیم و سنگینی بر روح و روان و امنیت فکری مردم وارد می شود.

 به گفته وی، تنظیم یک معامله ملک، ملزومات قانونی و حقوقی خود را نیاز دارد که قانونگذار آنها را ضروری برشمرده و قبل از معامله الزامی دانسته است؛ احراز و تدقیق در این موارد نیز طبق قانون،بیش از 80 سال است که بر عهده دفاتر اسناد رسمی است.

 دشتی اردکانی با اشاره به ا ظهارنظرهای مختلفی که این روزها بر سر تغییر مدیریت بر بنگاه ها یا املاک صورت گرفته است، افزود: مشاوران املاک به طور حتم باید در حوزه تخصصی خود گام بردارند و نوشتن قولنامه و بیعنامه کار آ نها نیست چرا که این عمل، یک کار حقوقی است.  وی گفت: در قانون، مسئولیت آنان کاملا مشخص شده است و در حقیقت فعالیت آن ها باید زیرنظر یک مرکز تخصصی باشد؛ به طور مثال داروخانه ها در زمینه سلامت و بهداشت فعالیت می کنند، ولی زیر نظر وزارت بهداشت هستند و کار تخصصی این حوزه را انجام می دهند.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه مشاوران املاک حتی زمان معامله نیز با مشاوران حقوقی خود نیز مشورت نمی کنند، افزود: فعالیت بنگاه های املاک باید زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک باشد و این سازمان به آ نها کارنامه حقوقی بدهد.

 دشتی اردکانی با بیان اینکه برخی از بنگاه های املاک با دفترخانه ها مشاوره می کنند، اظهار داشت: زمانی که فعالیت مشاوران املاک زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد، مردم هیچ گونه مشکلی پیدا نمی کنند.

 دشتی اردکانی به نقل و انتقال خودرو مطابق قانون در دفاتر اسناد رسمی ا شاره کرد و گفت:اینکه گفته می شود برای نقل وا نتقال خودرو، تعویض پلاک آن کافی است یا گفته اند که حضور در دفترخانه برای نقل و انتقال خودرو اختیاری است، با قانون مطابقت ندارد و وظیفه اداره های راهنمایی و رانندگی طبق قانون فقط بررسی اصالت وسیله نقلیه،هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک است درحالی که نقل و انتقال خودرو باید مطابق قانون در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و حرفی که مغایر قانون باشد نمی تواند ملاک عمل قرار گیرد.

 او اضافه کرد: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تکلیف را مشخص کرده است که نقل و انتقال خودرو باید به موجب سند رسمی انجام شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسنادرسمی، ابتدا به اداره های راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.

 دشتی اردکانی یادآور شد: تاکید قانونگذار بر انجام نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی است.حتی ما حاضریم با راهنمایی و رانندگی مذاکره هایی داشته باشیم تا یک نرم افزاری را طراحی کنیم تا تمام مشکلات رفع شود.

 وی گفت: کانون سردفتران تنها کانونی است که چهار مرجع سازمان بازرسی کل کشور، بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره های ثبت و وزارت اقتصاد و دارایی بر آن نظارت می کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 وی در باره اینکه مردم چگونه می توانند شکایت خود را از دفاتر اسناد رسمی اعلام کنند،گفت: شهروندان می توانند به اداره بازرسی شکایت خود را اعلام کنند و یا با سایت کانون ارتباط بگیرند.

 وی مدت زمان رسیدگی به شکایات را یک هفته اعلام کرد،و از فعالیت 7500 دفتر اسناد رسمی در کشور خبر داد که از این تعداد 1750 دفتر سهم شهر تهران است.

انتهای پیام


 
تشکیل کانون در استان یزد گامی در راستای تحقق آرمانهای سردفتری
ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۱٩  کلمات کلیدی: اخبار حوزه دفاتر اسناد

امروز جمعه 17 آذر یکی از آرزوهای دیرینه سردفتران و دفتریاران استان یزد تحقق یافت و تلاش نزدیک به 8 سال جامعه سردفتران یزد و کاتبان بالعدل دارالعلم یزد به بار نشست و سالن اجتماعات جامعه سردفتران یزد شاهد انتخاباتی بینظیر بود ... شور بود و شعور .. عشق بود و احساس مسئولیت به سرنوشت حرفه ای که یکصد سال سابقه خدمت صادقانه دارد و امانتداری و بی هیچ ادعائی تامین کننده امنیت روحی و آسایش خیال مردمی هستند که برای حفظ اموال و ثثبیت مالکیت خود به آنان روی می آورند..

امروز پنجمین انتخابات کانون سردفتران در سطح کشور و چهارمین انتخابات کانونهای استانی در یزد برگزار گردید و علی رغم وضعیت هوا و بارندگی و بدون توجه به شرایط اقلیمی و بعد مسافت 500 کیلومتری از طبس گرفته تا عشق اباد و خاتم و ابرکوه حضور 77درصدی سردفتران و 67درصدی دفتریاران نشان داد هیچ مانعی نمیتواند سردفتر و دفتریار یزدی را از تلاش برای تحقق آرمانهای خود و اعتلای جایگاه علمی و وجهه قرآنی خود بازدارد

با توجه به اینکه برای افتتاح و آغاز این انتخابات آقای دکتر انجم شعاع معاونت محترم اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس و نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قبول زحمت فرموده حضور می یافتند سردفتران و دفتریاران استان یزد راس ساعت 9 صبح به شوق دیدار عزیزان و شرکت در انتخابات در محل جامعه سردفتران حضور یافتند تا هم از سخنان و رهنمودها بهرمند شوند و هم سرنوشت حرفه خود را رقم بزنند

جلسه در موعد مقرر با سرود جمهوری اسلامی و قیام حاضرین آغاز و آنگاه تلاوت ایاتی از کلام الله مجید زینت بخش مجلس شد و با اعلام برنامه آقای میروکیلی رئیس جامعه سردفتران و دفتریاران ضمن خیر مقدم به حاضرین و میهمانان و مقامات اظهار داشت: محفل ما مزین است به حضور همکاران سردفتر و دفتریار و میهمانان ارزشمند و عالیقدری که در روز تعطیل و زمان استراحت بعد از یک هفته تلاش و فعالیت از راه دور و نزدیک رنج سفر تحمل کرده با حضور در این جمع صمیمی موجب ارج و وزانت مجلسمان گردیده اند و تشکر ویژه دارم از جناب آقای دکتر  انجم شعاع معاونت معزز اسناد سازمان و آقایان دشتی اردکانی و آقاصفری رئیس و نایب رئیس کانون سردفتران تهران و جناب آقای دشتی معاونت سیاسی امنیتی استاندار و حاج اقا حیدری ریاست معظم دادگستری استان یزد و جنابان آقایان کریمی مدیرکل محترم ثبت اسناد و املاک استان یزد و بهادر مدیریت محترم ثبت اسناد و املاک استان چهار محال بختیاری و آقایان بهمنی و یعقوبی معاونین محترم دادگستری یزد و اعضای قضائی هیئت نظارت بر انتخابات کانون و همچنین آقای مرادی ریاست کانون اصفهان و اعضای جامعه سردفتران استانهای کرمان و چهارمحال بختیاری وریاست محترم ثبت اسناد و املاک شهرستان یزد و معاونین و سایر همکاران ثبتی و دست اندرکاران و عوامل اجرائی صندوقهای اخذ رای که مسئولیت این مهم را بر عهده گرفته اند

رئیس جامعه یزد سابقه فعالیت جامعه سردفتران یزد را از مرداد 65 و تاریخ ثبت آن را سال 1367 اعلام و با مختصر گزارشی از تلاشها و پیگیریهای مستمر جامعه در 8 سال گذشته اظهار داشت در زمان تشکیل جامعه در سطح استان تنها 9 سردفتر و 8 دفتریار وجود داشت که امروز خانواده سردفتری ما در استان متشکل از 122 سردفتر و 81 دفتریار میباشد

سپس آقای دکتر انجم شعاع با اعلام خوشحالی از حضور در جمع همکاران ثبتی و سردفتری از تشکیل و تاسیس کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد اظهار خرسندی نمود  و تشکیل کانونهای استانی و تقویت آنها را جزو برنامه های سازمان دانسته و اظهار داشت باید از کانونها حمایت شود و گرچه من شاهد حمایتهای کانون مرکز و هیئت مدیره آن بوده ام لکن از آقای دشتی میخواهم پشتیبانی بیشتری بعمل آورند و کانونهای استانی نیز بتوانند در رفع مشکلات و آسیبهای این حرفه گامهای موثری بردارند

معاونت اسناد سازمان با اعلام اینکه در حد توان خود سعی در تقویت و حمایت از سردفتران و دفتریاران خواهد نمود نگاه سازمان را نگاه مثبت و از سردفتران و دفتریاران حاضر درخواست کمک به خود و سازمان در برداشتن موانع نمود وی در خصوص مواردی که اخیرا در حوزه دفاتر اتفاق افتاده مواردی را عنوان و در رابطه با ماده 29 و آئین نامه آن  تلاشهای  سازمان برای ابطال آئین نامه اخیرالتصویب را برشمرد و اظهار امیدواری کرد با تصویب طرح اصلاح قانون دفاتر مشکلات دفاتر رفع گردد

پس از آن معاونت سیاسی امنیتی استاندار ضمن خیرمقدم به مهمانانی که از تهران و برای تشکیل کانون به یزد‌ آمده اند تشکیل کانون را مفید و با برشمردن فوائد سند رسمی تاریخ فعالیت ثبت و دفاتر را 80 سال قبل و بسیار ارزشمند توصیف کرد  

آنگاه آقای حیدری مدیریت دادگستری استان طی سخنانی در خصوص سند رسمی و دعاوی ناشی از بی توجهی به آن و رواج اسناد غیررسمی اظهار داشت دفاتر اسناد رسمی در انجام وظایف خود باید بنحوی عمل نمایند که واقعا ثبت با سند برابر باشد

رئیس دادگستری ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین به حاضرین و اینکه قرار نبوده در این جمع صحبتی داشته باشد با نقل حدیث شریف نبوی اظهار داشت نبی اکرم فرموده اند اگر دوگروه در بین امت من آدماهی خوب و سالم و ذیصلاحی باشند امت من رو به اصلاح و سلامت میرود و اگر این دو گروه افرادی فاجر و فاسق باشند امت من روی خیر و صلاح و خوشی را نخواهد دید و این دو گروه عالمان و امرا هستند مراد از این دو گروه علما و دانشمندان و همچنین کارگزاران و کارفرمایان هستند و اگر عالم و امیری فاسد شود جامعه فاسد خواهد شد

آقای حیدری در ادامه اظهار داشت چه عزیزانی که در سیستم قضائی مملکت مشغول بکارند و چه عزیزانی که در کانونها و ارگانها و نهادهائی که بنوعی مربوط به دستگاه قضا هستند و مشغول قلم زدن میباشند مشمول هردو گروه هستند یعنی هم عالمند و هم امیر ...

عالمند به جهتی که اگر علم به موضوع و کار خود نداشته باشند نمیتوانند در این مجموعه کار کنند و الحمدالله در این مجموعه شما همانطور که آقای میروکیلی دبیر جامعه هم گفتند دفاتر اسناد رسمی همکی دارای حداقل مدرک کارشناسی و هم ارشد و بعضی هم دکترا هستند که در این سیستم مشغول قلم زدن و خدمت میباشند پس همگی از عالمان هستند و از طرفی امیر هستند و جزو امرا زیرا هرکدام در گوشه ای از این مملکت اسلامی کاری را عهده دار شده و متعهد شده اند که کار کنند و مشکلات مردم را حل نمایند پس بنابراین عزیزان مشغول بکار در این مجموعه جزو امرا نیز هستند

این دانشمندان و علما و امرائی که در این رسته مشغول بکار هستند طبعا و انشاءالله انسانهائی شریف و سالم و خوب و متدین و باتقوا و پاک طینت هستند که طبیعی است با صلاح و سلامت خود جامعه را به سمت و سوی صلاح معنوی و دینی سوق خواهند داد و امیدواریم فضائی ایجاد شود تا بتوانند عزیزان خدمت کنند و مشکلات مردم را حل و فصل نمایند

رئیس دادگستری استان در ادامه سخنان خود بیان داشت زیربنای همه اختلافات و در واقع بیش از 90درصد اختلافات و مشکلاتی که در جامعه ایجاد میشود مربوط به مالکیت است و این مالکیت هم مربوط به مالکیت منقول است و هم مالکیت غیرمنقول و اگر درنهادی که شماها مشغول بکار هستید اگر واقعا ثبت با سند برابر باشد بسیاری از اختلافات و مشکلاتی که در جامعه پیش می آید یعنی همان 90درصدی که عرض شد پیش نخواهد آمد امروزه در اکثر کشورهای اروپائی و حتی آسیائی اعم از شرق آسیا و میانی و غیره مراجعه مردم به دستگاه قضائی بسیار کم و اندک است در حالیکه در کشور ما مراجعه مردم به دستگاه و محاکم قضائی ده ها برابر و صدها برابر و هزاران برابر در مقایسه با کشورهای دیگر است و این زیبنده نظام مقدس اسلامی ما نیست

اگر این زیرساختها و زیربنای همین "ثبت باسند برابر است" درست شود طبیعی است بسیاری از مشکلات و اختلافات و همانطوری که عرض کردم 90درصد مشکلات حل خواهد شد

امیدواریم همه عزیزانی بنحوی عمل کنند که این ثبت با سندی که در دفاتر ثبت میکنید واقعا "ثبت باسند برابر باشد" تا مشکلات این جامعه حل گردد

وی سپس با گلایه ای از سازمان ثبت خطاب به دکتر انجم شعاع اظهار داشت مدت مدیدی است آقای حکیمیان مدیر لایق و خوب و مردمدار یزد بازنشسته و جناب کریمی که مدیر خوب و لایقی است منصوب ولی نسبت به تودیع و معرفی اقدامی بعمل نیامده و خواهش داریم جنابعالی به آقای تویسرکانی ریاست محترم سازمان منعکس فرمائید تا با معرفی مدیر جدید از مدیر قبلی که مردمدار و منشاء خدمات بوده اند قدردانی شود

سپس اقای حیدری اظهار داشت یزد دارای مردمی متدین و مدیر در تامی زمینه ها منجمله در امرو ثبتی است و مدیر پرور است و اینک نیز مدیر کل ثبت خوزستان و چهارمحال بختیاری یزدی و در همین کانون سردفتران تهران یزدی و در سطوح مدیریتی دیگر یزدیها هستند و امیداریم به زودی از مدیر قبلی تقدیر و مدیریت جدید رسما معرفی گردند

آقای دشتی اردکانی ریاست کانون سردفتران و دفتریاران با بزرگداشت ایام محرم و با یادی از مرحوم حاج شیخ محمدعلی صدوقی و ذکر این نکته که ایشان برای تشکیل کانون سردفتران و دفتریاران در استان یزد توصیه های متعددی به روسای سازمان ثبت نموده است که امروز شاهد به ثمر نشستن آن هستیم و خوشحالم که تلاشهای همکاران یزدی و پیگیریهای مدیران کل ثبت استان موثر واقع و با مساعدت جناب تویسرکانی امروز اولین انتخابات کانون استان یزد را برگزار مینمائیم

رئیس کانون سردفتران با ذکر تاریخچه ای از ایجاد و تاسیس کانون سردفتران از سال 1316 تا کنون این انتخابات را پنجمین انتخابات و تاسیس کانون سردفتران و دفتریاران در سطح کشور دانست وی با اشاره مسائلی که اخیرا اتفاق افتاده و متاسفانه رسانه ای هم گردیده از اینکه افرادی غیرمسئول در حوزه تخصصی حقوق وارد  و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه مینمایند ابراز تاسف نمود وی در ادامه سخنان خود بیان داشت امروز جهان به سمت سند رسمی پیش میرود تا اختلافات و دعاوی کاهش یابد ولی در جامعه خودمان میبینیم کسانی اسناد عادی را ترویج و تشویق مینمایند و حقوق مردم را دچار مخاطره مینماید

پس از اتمام سخنان آقای دشتی سران دفاتر و دفتریاران حاضر به سالن مجاور جهت دادن رای و انتخاب هیئت مدیره کانون استان یزد مراجعه و ازدحام اولیه در کنار صندوقهای رای نشان از احساس مسئولیت رای دهندگان و تعجیل در تشکیل کانون در استان داشت توضیح این نکته ضروری است که اعضای نظارت قبل از شروع جلسه نسبت به صورتمجلس اخذ رای و بررسی صندوق و انجام لفاف گذاری و شمارش و مهر تعرفه ها و ارائه لیست کلیه سردفتران و دفتریاران استان جهت امضای حاضرین اقدام نموده بودند که با توجه به آماده بودن ابزار و عوامل و نیروی انسانی کافی اخذ رای با هیچگونه مشکلی روبرو نگردید

بموجب ماده 63 قانون دفاتر ... سردفتران میبایست 15 سردفتر و دفتریاران 15 دفتریار را انتخاب نمایند تا پس از سیر تشریفات و ارسال به سازمان ثبت توسط ریاست سازمان 7 سردفتر و 3  دفتریار را بعنوان هیئت مدیره کانون تعیین نماید

اخذ رای تا ساعت 4 بعداز ظهر ادامه داشت و پس از اتمام مهلت مقرر با توجه به عدم حضور رای دهنده در محل صندوقها طبق تشریفات قانونی در حضور هیئت باز و شمارش آراء آغاز گردید و ساعت 18 شمارش پایان یافت و نتیجه انتخابات صورتجلسه و به امضای اعضای هیئت نظارت رسیده و حائزین اکثریت اعلام گردید ...

با عنایت به اینکه طبق ماده 10 آئین نامه مدت سه روز برای اعتراض به انتخابات زمان تعیین شده لذا تا انقضای مدت مذکور یا نظر هیئت نظارت از اعلام اسامی معذور میباشیم


 
فردا 17 آذر سردفتران و دفتریاران سرنوشت خود را رقم میزنند
ساعت ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۱٦  کلمات کلیدی: اخبار حوزه دفاتر اسناد

به نقل از وبلاگ جامعه سردفتران یزد :

تولد پنجمین کانون سردفتران/ فردا یزدی ها مستقل می شوند
رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران از پنجمین انتخابات کانون سردفتران در کشور خبر داد.

محمدرضا دشتی اردکانی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح روند انتخابات اعضای کانون سردفتران گفت: تشکیل کانون سردفتران در سال 1316 تصویب شد و وزیر دادگستری به عنوان رئیس این کانون وظیفه انتصاب اعضا را تا 18 دوره بر عهده داشت.

این روند تا سال 1354 ادامه داشت تا اینکه در تیرماه همان سال انتخاباتی مستقل برگزار شد و برای نخستین بار اولین رئیس کانون سردفتران به نام احمد دامغانی در تهران منصوب شد. بعد در سال 58 شورای انقلاب با تائید اعضای جدید کانون سردفتران وارد شد و پس از 22 سال (1380) نخستین انتخابات کانون سردفتران و دفتریاران به صورت مستقل در تهران برگزار شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه هم اکنون استانهای اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی کانون مستقل سردفتران و دفتریاران دارند گفت: فردا (جمعه) پنجمین انتخابات کانون سردفتران و دفتر یاران در استان یزد برگزار می شود.

در این انتخابات 120 سردفتر برای انتخاب 15 عضو به 18 کاندیدا رای می دهند.

منبع : خبرگزاری مهر

لازم به توضیح است فردا جمعه از ساعت 9 صبح الی 16 در سالن جامعه سردفتران و دفتریاران استان برای انتخاب اولین هیئت مدیره کانون استان یزد اخذ رای خواهد شد و قبل از شروع انتخابات جلسه و نشست گرم و پرشور سران دفاتر و دفتریاران با حضور جمعی از مقامات و مدیران کل دادگستری و ثبت و استانداری یزد برگزار میگردد و جناب آقای دکتر انجم شعاع معاونت محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باتفاق جنابان آقایان دشتی اردکانی و مسلم اقا صفری رئیس و نایب رئیس کانون تهران و ریاست کانون سردفتران اصفهان و تعدادی از اعضای هیئت مدیره جامعه سردفتران کرمان در این جمع حضور خواهند یافت

تعداد 122 سردفتر و 80 دفتریار در استان یزد وجود دارند که سران دفاتر 15 سردفتر از بین 20 سردفتر داوطلب و دفتریاران نیز 15 نفر از بین 16 داوطلب طبق ماده 61 و62 قانون دفاتر اسناد رسمی و آئین نامه اجرائی ماده 61 انتخاب و برای انتخاب و صدور ابلاغ اعضای هیئت مدیره به حضور ریاست سازمان ثبت معرفی خواهند شد


 
ملاقات جامعه سردفتران با آقای انجم شعاع در کرمان
ساعت ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/٢  کلمات کلیدی: اخبار حوزه دفاتر اسناد

به گزارش روابط عمومی جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد - هیئت مدیره جامعه یزد با آقای دکتر انجم شعاع معاونت محترم اسناد سازمان ملاقات و در جلسه عمومی سران دفاتر و دفتریاران استان کرمان شرکت نمود :

هیئت مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد امروز عصر در جمع گرم و صمیمی هیئت مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران استان کرمان و سران دفاتر و دفتریاران آن استان حضور یافت در این جلسه که با حضور جناب آقای دکتر انجم شعاع معاونت محترم اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و آقای صعید مدیرکل ثبت استان از ساعت 3 عصر روز سه شنبه 30 ابان 91 در سالن جامعه کرمان تشکیل شده بود ابتدا آقای مرتضوی رئیس جامعه کرمان و مدیرکل ثبت اسناد استان کرمان طی سخنانی مشکلات جامعه سردفتری کشور را مطرح و برای رفع آن از معاونت اسناد کمک خواستند و جناب انجم شعاع با متانت و صبوری به کلیه دردها و مشکلات مطرح شده پاسخ داد ......

بعد از نماز مغرب و عشا با هماهنگی قبلی آقای انجم شعاع با نمایندگان جامعه یزد در لابی هتل پارسیان که توسط جامعه کرمان تدارک دیده شده بود دیدارو ملاقات نمود

در این دیدار آقای انجام شعاع معاونت محترم اسناد سازمان با روی گشاده و علی رغم جلسات متعدد و ضیق وقت با بردباری و متانت هرچه تمامتر به درد دل ما گوش فراداده و طی سخنان مبسوطی نگاه خود و سازمان به جامعه سردفتری را تشریح و اظهار امیدواری نمود با طرح ها و برنامه های پیش رو شاهد اعتلای جایگاه سردفتری  و به روز شدن امور دفاتر خواهیم بود

در این جلسه آسیبهای شغلی و حرفه ای دفاتر اسناد رسمی و راه های برون رفت از این معضل توسط هیئت مدیره جامعه یزد مطرح گردید و رئیس جامعه ضمن تشکر از دکتر انجم شعاع بلحاظ وقتی که منظور نموده و سخنان مبسوط و امیدوارکننده ایشان در جمع سردفتران کرمان و قدردانی از مساعدت در صدور ابلاغ اعضای هیئت نظارت کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد از نامبرده برای روز انتخابات کانون استان دعوت بعمل آورد و با ارائه گزارش مختصری از فعالیت و اقدامات جامعه یزد و گردش کاری از چندین سال پیگیری پروسه تشکیل کانون استان خواستار عنایت بیشتر سازمان به جامعه سردفتری کشور گردید و سپس نایب رئیس جامعه یزد در بحث آسیب شناسی مشکل اساسی حرفه کتابت را ناشی از دو نوع نگاه دانست اول نگاه جامعه ثبتی و سازمان به دفاتر و سردفتر که سابقه چندین ساله دارد و از نوع نگاه حاکم به محکوم و گاها تحقیر است که خوشبختانه در سطح سازمان در حال حاضر و در دوران مدیریت جناب تویسرکانی رو به بهبود میباشد که این کافی نیست و نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و تسری آن به درجات پائین تر و واحدهای ثبتی است و باید ترتیبی داده شود تا برخورد و نگاههای اجزاء ثبتی نسبت به سردفتران و دفتریاران تغییر و مطابق با شئونات سردفتری باشد و با عنایت به مقام سردفتران و دفتریاران که جملگی از دانش اندوختگان حقوق و دارای مرتبه علمی و تجربی بالائی هستند صحیح نیست که کارمندان ثبت برخوردی نامناسب داشته باشند و از طرف دیگر نگاه بعضی از همکاران به این شغل مقدس از مادیت به معنویت تغییر یابد و اهالی حرفه خود باید در این خصوص اقدام نمایند تا نگاه جامعه و حاکمیت به سردفتری تغییر و بعنوان امینان جامعه شناخته شوند و تا زمانی که این دونگاه اصلاح نشود این آسیبها رفع نخواهد شد

وی با اشاره به اقدامات و تصمیمات سازمان برای کارآمد شدن امور ثبتی و اسناد رسمی که لازمه به روز شدن و همسوئی با فن آوری جدید است عدم بکارگیری و مشارکت سران دفاتر و دفتریاران در تصمیمات کلان در این حوزه را موجب ناکارآمدی دانست و علت مشکلات اجرائی دستورالعملهای صادره و اصطکاک و اختلاف نظرها و بعضا غیرقابل اجرائی بودن آنها را ناشی از همین نقیصه برشمرد و پیشنهاد جامعه یزد مبنی بر انتخاب و تعیین کارگروهی متشکل از نمایندگان سردفتران و دفتریاران  در سطح کشور و ارجاع تصمیمات کلان حوزه سردفتری به این کارگروه بعنوان مشاورین امین دوطرف و نحوه تشکیل و عملکرد این گروه را به آقای انجم شعاع ارائه نمود و بعنوان مثال از تصویب قانون تسهیل بدون توجه به مسائل و مشکلات استانها و شهرستانها و دستورالعمل پستی شدن استعلامهای ثبتی و تفاهم نامه های امضا شده با ادارات پست بدون درنظر گرفتن شرایط اقلیمی نام برد که برخلاف اهداف ریاست محترم سازمان در تسهیل کار مردم و صرفه جوئی در وقت و کاهش هزینه ها و سفرهای درون شهری ... بجز در کلان شهرها و تهران بزرگ در سایر شهرها کارآئی ندارد

سپس دبیر جامعه یزد در خصوص  طرح اصلاح قانون دفاتر در مجلس و حذف ماده 69 و مغایرتهائی که وجود دارد مسائلی را مطرح و با عنایت به حقوق حقه سران دفاتر و مقایسه آنها با سایر کارمندان و مدیران و قضات و حتی کارکنان سایر دستگاهها با ذکر  هزینه های سنگینی که یک سردفتر همراه با بازنشستگی باید برای تسویه کارکنان خود باید پرداخت نماید و نیاز سردفتر به اندوخته ای برای تامین معیشت بعد از عمری خدمت صادقانه درخواست پیگیری و انتقال درخواست سردفتران به ریاست سازمان را نمود و از مطالبی که معاونت سازمان در جمع سردفتران و دفتریاران کرمان ابراز نمودند تشکر و قدردانی نمود

آقای دکتر انجم شعاع با سعه صدر و بردباری اظهارات و نظرات جامعه سردفتران را شنیده و اظهار داشت علی رغم بی مهریهائی که دردوران گذشته به جامعه سردفتری کشور رفته است خوشبختانه نگاه رئیس سازمان به سردفتر نگاهی توام با احترام و شایستگی است و اعتقاد ایشان رسیدن به جایگاه واقعی است و اهتمام ایشان گذر از روش سنتی به مدرنیته و الکترونیکی است و تمامی مجموعه سازمان تلاش میکنند تا همه چیز به این سمت و سوی پیش برود و تمام دغدغه ها و مسائلی که مطرح کردید مورد نظر سازمان و شخص آقای تویسرکانی است و البته کارگروههای تشکیل شده دارای عضو سردفتر و کانون تهران است و استفاده از استانها پیشنهاد مناسبی است گرچه ما نیز در اجرای دستورالعملهای صادره  در بعضی استانها با مشکلاتی روبرو و آسیبها بررسی گردیده است لکن از نظرات ارائه شده استانها بعد از اجرائی شدن استفاده شده و در ادامه مواردی که تفاهم نامه های پستی در بعضی از مناطق کشور در جهت اهداف پیش نرفته را تشریح نمود و در خصوص حذف ماده 69 ضمن اظهار نظر موافق با احیای آن ادامه داد این طرح اولیه است و در رسیدگی مطمئنا از نظرات کارشناسی جامعه سردفتری استفاده و مشکلات آن رفع خواهد شد

آقای انجم شعاع در خصوص تبصره الحاقی به ماده 58 اظهار داشت برای لغو این تبصره در موارد متعدد پیشنهاداتی به ریاست قوه قضائیه داده شده و توسط ریاست محترم سازمان درحال پیگیری است و امیدواریم به زودی شاید لغو آن باشیم

معاونت اسناد سازمان در پاسخ به  یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه یزد که  پرتال سازمان و قرار گرفتن بخشنامه ها را کافی به مقصود ندانسته و پیشنهاد نصب نرم افزار قابل جستجو در اسامی ممنوع المعامله و محجورین و غیره در این پرتال و درراستای صرفه جوئی در وقت و کاغذ را ارائه نمود اظهار داشت در سازمان درحال بررسی است و اقداماتی هم انجام شده و به دنبال راهکارهای قانونی که در محاکم قضائی بتواند مستند سردفتر هم باشد هستیم که به محض آنکه بشود اسامی و مشخصات را پالایش و مشخصات افراد را کامل نمود اینکار نیز عملی خواهد شد

رئیس جامعه یزد از اقداماتی که توسط ریاست دادگستری یزد در این زمینه در حال انجام و پیگیری است خبر داد و پیشنهاد جامعه یزد در این خصوص را ارائه نمود و اظهار داشت بنظر ما باید این پرتال تکمیل و به نرم افزار قوی جستجو تجهیز گردد و با ایجاد دسترسی برای محاکم دادگستری به محض صدور دستور قضائی بر ممنوعیت یا حکم حجر بصورت انلاین اسکن و در بانک اطلاعاتی وارد و برای دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی و اجرا قابل استفاده باشد که آقای انجام شعاع قول مساعد برای پیگیری دادند

در پایان رئیس جامعه یزد مجددا از جناب انجم شعاع و هیئت مدیره جامعه سردفتران کرمان تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد در فرصتهای مناسب اینگونه دیدارها و نشستها ادامه و مشکلات و معضلات سردفتری مطرح و راهکارهای مناسب برای رفع آن پیشنهاد و عملی گردد

پس از خروج آقای دکتر انجم شعاع از هتل برای شرکت در جلسه بعدی و ادای فریضه نماز مغرب و عشاء مسائل مشترک و لزوم انسجام و اتحاد و تعامل جوامع سردفتری در سطح کشور در نشست اعضای جوامع یزد و کرمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و جامعه کرمان پس از پذیرائی گرم و صمیمانه از هیئت مدیره جامعه یزد ما را بدرقه نمودند ... امیدواریم بتوانیم با جوامع سایر استانها نیز نشستهای مشترک ولو منطقه ای تشکیل و هماهنگی های لازم برای پیشبرد اهداف و تبادل اطلاعات و اقداماتی که هریک از جوامع در حال انجام یا در دست بررسی دارند انجام شود